Koffeinbloggen

Den pigga bloggen

Helt vanlig fika?

Posted by kaffemannen on October 29, 2006

pa290181.jpg

 I dessa fikatider kom jag att fundera över vad en “fika” egentligen är för mig. I dagens espresso/caffè latte/cappuccino – tider är fikan ofta väldigt överarbetad tycker jag. Man kan få höra beställningar som; “en light latte, extra varm, utan skum, dubbel takeawaymugg att dricka och en styck biscotti napoletano med saffransoliv samt en parmaskinka cacciatore med just den där superba parmasanosten – brödet skall vara light och mörkt på en gång – och har ni sucketter?”. En sådan beställning låter mycket god tycker jag (så när som på kaffet då).  MEN…

…ska jag vara ärlig så är dock en fika för mig precis som bilden visar:En presskanna estatekaffe i mormors kopp. Till detta en fläta.. mer invecklat än så behöver det inte vara om man har fina råvaror från början.  

Ber om ursäkt för bildkvalitén, tagen med en mobil då kamerabatteriet var urladdat.

2 Responses to “Helt vanlig fika?”

  1. Right on mannen! Där satt du faktiskt huvudet på spiken. Jag instämmer till fullo.

  2. Misstänker att du redan sett det. Men det blir ett jam hos Hannes den 9:e, Vore kul om du dök upp.

Leave a comment