Koffeinbloggen

Den pigga bloggen

Estate Coffee Copenhagen + Te & Kaffehuset = Sant

Posted by kaffemannen on October 10, 2006

Klaus Thomsen

Idag hade jag ett möte med Klaus Thomsen, World Barista Champion 2006, på Estate Coffee i Köpenhamn. Ett otroligt inspirerande möte som gav mig mycket. Vi “koppade” kaffe från en mängd olika Single Estates (estate = plantage eller farm, Singel innbär att det kommer från en särskilt utvald farm). Estate Coffee köper endast bönor dirkt från de enskilda plantagen utan mellanhänder. De har även arrenderat egen mark i Brasilien som heter Rio Verde (Yellow Bourbonböna). Distriktet är Minas Gerais i södra delen av landet.

Allt var som upplagt för en exellent koppning med några av de bästa bönorna världen har att erbjuda. Följande länder och plantage testades:

Brasilien: Daterra Reserve

Costa Rica: La Minita (ett av de bästa kaffe jag någonsin druckit)

Kenya: Kiri AA+

Etiopien: Yirgacheffe Hama, Rättvisemärkt 

Nicaragua (Esteli): JAZ de Rio Coco, Rättvisemärkt 

Brasilien (Sul De Minas): Rio Verde, Yellow Burbon

Mexico (Chiapas): Santa Cruz, French Roast

Daterra & Minita Espresso: Espressokaffet som Klaus vann WM med

Espresso Tres Flores: Ekologiskt och rättvisemärkt espressokaffe.  

Alla kaffesorter utom espresso koppades i “Clover”-maskinen, en ny typ av maskin med ett nytt bryggsätt som kan liknas med presskannans egenskaper. Smaksensationen var total med dessa kaffesorter. När allt var koppat och klart skakade vi hand på att jag ska sälja samtliga sorter i min butik på 250g påsar. Första sändningen är beräknad att anlända till mig i slutet på denna veckan. Så småningom ska vi också komma fram till en blandning som blir “min egen”.

Klaus kommer inom kort till Malmö då vi ska “jamma” vid min espressomaskin samt att jag ska visa honom runt bland Malmös kaffeutbud.

När man trott att dagen var så bra en kaffedag någonsin kan bli så åkte jag inom Michael de Renouard på KontraCoffee för ett gott kaffesnack. Även han kommer till Malmö inom en snar framtid. Detta möte resulterade i att jag fick med mig råkaffe från Costa Rica och Kenya samt en kafferost (I-Rost 2) att leka med.

Med mig från Sverige hade jag Magnus från Inredningsfirman RumRum. Han har ett stort kaffeintresse och en god vän som hjälpt mig mycket i uppbyggnaden av den nya butiken. P-boten vi fick på 510 DKR kändes oväsentlig efter en kaffedag med ständigt uppspelta ögon.

2 Responses to “Estate Coffee Copenhagen + Te & Kaffehuset = Sant”

  1. Fredrik said

    Det är alldeles utmärkt. Estate är ett av de ställen som jag “alltid” besöker när jag har vägarna förbi! Kul

  2. Pastorn said

    Låter väldigt bra Mattias, jag ser fram emot många fina kaffestunder när jag kommer hem. Ha det så bra sålänge!

Leave a comment